Op naar Kroatie, eerste plek Opatija

Posted by on juli 25, 2021

Dit jaar is natuurlijk voor iedereen een vreemd jaar, Corona heeft nogal impact op het reizen! Eerst waren we van plan om naar Maleisië te gaan, heel naief dacht ik dat in de zomer alle landen wel weer open zouden zijn. Toch in het voorjaar al wat andere opties bedacht, Kroatie was er een van, ook nog een rondje NL en een rondje Dordogne – Spanje – Provence. Gelukkig kon Kroatie doorgaan maar niet zonder de nodige twijfel, onzekerheden en vooral gedoe! Na heel wat jaren geleden in het toenmalige Joegoslavie te zijn geweest, toen eerst in Kroatie en Slovenie en daarna op doorreis naar Griekenland waar we mensen hadden leren kennen (mijn ouders) uit Negotino in Macedonie. Hele leuke tijd daar gehad. Nu dus weer naar Kroatie, een flinke rondreis van 4 weken.

Waar normaal de voorbereiding eigenlijk alleen bestemming en accommodaties zijn, is dat nu dus vooral bekijken wat de reisadviezen zijn per land, wij reizen liefst op ons gemak met max 800 km per dag, de tijd om te lunchen en redelijk op tijd ergens overnachten. Door een land heen rijden, zgn transit, is geen probleem. Maar ja, Kroatie en specifiek Opatija is bijna 1300 km, dus wij willen overnachten. Het plan is vrijdag na school van Florian te vertrekken, hopelijk rond 500 km te rijden ergens achteraf een hotel, wat lekkers eten en de volgende dag op ons gemak verder. Dat was het plan! 😉

Voor dit plan zijn test- en vaccinatie bewijzen nodig en natuurlijk minimaal code geel voor de landen en liefst Nederland ook op een fatsoenlijk nivo. Het laatste liep tegen de vertrekdag gigantisch uit de klauwen, hoogrisico zijn Nederlanders!! In ieder geval moesten de kids getest worden, een PCR test is 72 uur geldig maar kan HEEL lang op zich laten wachten, een antigeen test is snel en 48 uur geldig, voor de duur zijn beide eigenlijk gelijk dus! Dus op dag van vertrek eerst met Florian, prima, na half uur de eerste negatieve test binnen. Dan nog het gedoe van DigiD voor de kids enzo, app, gelukkig van te voren al DigiD voor kids geregeld, de eerste geprint. Om 11 uur met Rosalie, die is natuurlijk hoog besmettingsgevaar ;-), ook die na 15 min negatief. De Corona bewijzen zijn binnen!! We kunnen!

Nu moeten we dus uiterlijk zondagochtend 8.30 de grens over van Kroatie, dat zou totaal geen probleem moeten zijn, normaal gesproken! Door overstromingen zijn er wat wegen weggespoeld en in Duitsland zijn ze nogal van de baustelles! Ik denk dat we zo’n 100 km zonder file rijden daarna van de ene in de andere. Na ongeveer 300km stoppen we maar om wat te eten, avondeten! Dan is het na 18 uur! We wilden eigenlijk bij het overnachtingshotel eten. Ach ja, door deze stop lost de laatste file op terwijl wij, prima, zitten te eten. Om 21 uur zijn we in Giebelstadt bij Gasthof Lutz.

Ik slaap prima, de kerktoren heeft Alice wakker gehouden, ik heb niets gehoord:-). Na een prima ontbijt vertrekken we rond 8.30. Het eerste stuk gaat prima, tot we bijna om Munchen heen zijn, daar begint het oponthoud. Google maps stuurt ons uiteindelijk via een omweg die doorrijdt naar Oostenrijk. We lunchen eerst nog in Duitsland bij een Subway en dan weer door, opschieten doet het niet! Bij Salzburg hebben we weer een fikse file. Dat lijkt de laatste file te zijn, tot ik wat beter kijk. We moeten nog door de Karawankentunnel, daar begint de tijd op te lopen!!! G#%*^+! Zelfde plan als gisteren we gaan nu iets vroeger eten, 17.30 net voor de tunnel en hopeylost de file op! Gelukkig gebeurt dat, we eten lekker vlakbij Villach en rijden om 19.15 bijna probleemloos door de tunnel.

Nu verwacht ik geen oponthoud meer maar toch geeft Google maps aan dat we over 200 km 3 uur doen! Ff kijken geeft dat dat korte rode streepje een oponthoud is van ca. 25 minuten en het lijkt op te lopen! Zucht. Tja we moeten de grens over! Google maps geeft een alternatieve route, prima als we maar door kunnen rijden en dat lukt prima op deze route. Helaas het laatste stuk in het donker, ik knijp hem alleen nog over de openingstijden van kleinere grensovergangen! Gelukkig geen issues bij de grens, wel de Corona tests enzo moeten laten zijn, da’s dus niet voor niets geweest.

Het laatste stukje gaat prima, ik bel de eigenaar en die vangt ons op. Spullen naar binnen, auto geparkeerd en nu kan het leukste deel van de vakantie beginnen. Hier blijven we 5 nachten. Ons appartement is middenin Opatija, vlakbij de zee, supermarktje tegenover, koffie dichtbij en genoeg restaurants. Leuk dakterras en balkon aan beide kanten van gebouw dus schaduw moet lukken.

We gaan eerst relaxen, goed geslapen en eerst ontbijt regelen. Bij de bakker wat gehaald, Nutella erop en prima ;-). Kids een soort worstenbroodje. Daarna naar een strandje, ligstoelen en parasol huren, prima. Erbij een soort van strandtent waar we lunchen en wat drinken. Cevapcici met brood, lekker! Heerlijk vakantie gevoel! Het is hier fijn zwemmen en snorkelen. Het is warm maar niet zo zonnig. ‘s Avonds gaan we sushi eten, heel erg goede sushi!! Leuk eerst dagje.

De dag erna doen we nog niet veel ;-). Voor de lunch gaan we naar een lokaal tentje en ja hoor daar hebben ze Cockta! Nostalgie ten top! Lekker broodje cevapcici en calamari fritti. ‘s Avonds halen we pizza en salade en wandelen wat rond, meteen een restaurant voor de dag erna ontdekt, ook een lokaal tentje. Als afsluiter lopen we langs het water, ook wat foto’s kunnen maken. Opatija is een luxe badplaats met mooie gebouwen, vrij toeristisch met luxe strandtenten, niet helemaal mijn ding, te hip voor mij ;-).

Nog een dagje strand, iets actiever ;-). Florian en ik gaan nog eventjes vissen in de kleine haven en we vangen al heel snel een vis, snel teruggezet en daarna weer verder duurt langer, wat een gepiel met uit de war halen, brood eraan en nu komt het haakje vast te zitten. Eerst proberen we nog met duikbril om het los te maken onder water, dat lukt niet. Genoeg setjes bij ons dus opnieuw aan de hengel maken maar dan is Florian het snel beu en gaan we terug om te zwemmen. Die avond eten we bij het lokale tentje maar dat is niet zo’n succes, de cevapcici zijn wel goed ;-).

De volgende dag gaan we wel op pad, iets later dan gedacht maar ja, het is vakantie! Eerst naar Pazin, daar net voor is een mooi plekje met een waterval en grot eronder, Zarecki Krov waterfall. Mooi achteraf, terwijl je toch redelijk dichtbij met de auto kan komen over gravel.

Top plekje, Florian en ik gaan zwemmen en daarna springen we ook nog van de rand van de droge kant van de waterval in het ‘meertje’ waar de waterval in stroomt. We zwemmen ook nog de grot in onder de waterval. In het voorjaar is er meer water, voor nu prima. De dames zijn helaas al terug gelopen terwijl ze hier ook in de schaduw hadden kunnen zitten. Erg leuk plekje!

Daarna gaan we naar Pazin zelf. Eerst een terrasje op een leuk plekje onder de druivenstruiken. Daar krijgen we een tip voor de lunch, een plek waar de locals komen. Altijd goed, de Franse variant van plat du jour. we eten lekker met sis cevapi, Florian weer cevapcici en Rosalie calamari. Leuk!

Na de lunch wandelen we naar het kasteel, niets bijzonders wel mooi uitzicht en de andere attractie daar de zipline. Florian heeft zijn portie moed voor vandaag gehad en in m’n eentje ga ik niet. Het is inmiddels 15 uur. Het plan om nog zuidelijker te gaan naar Pula en/of zuidelijkste puntje laten we schieten. We gaan terug, nog ff zwemmen. Rond 16 uur zijn we terug, ff terrasje met ijsje en dan gaan Florian en ik nog ff zwemmen.

Die avond eten we het lekkerst tot nu toe, verse vis iets van boerenkool met aardappel, heel lekker! Als we naar buiten lopen breek ik bijna m’n nek door een tree te missen! Gelukkig valt het mee. Nu de boel inpakken en morgen naar de Plitvice meren.