Verblijf in Sumber en naar huis

Posted by on augustus 16, 2021

Vanochtend eerst ff koffie drinken bij ons favoriete tentje. En dan op ons gemak inpakken om naar Sumber te rijden. We stoppen voor Rosalie nog in Rijeka om wat te winkelen, ook nog wat makkelijke maaltijden mee voor vanavond. We ontbijten daar ook nog laat dus een echte lunch is niet meer nodig. Daarna door naar Sumber. Het laatste stuk tot het verblijf is echt in het midden van nergens! Google maps kent alleen een zandpad hiernaartoe, het verharde deel, wat er wel is, staat er niet volledig op. Leuke plek, met een zwembad (wel zo’n opbouw variant), verder mooi verblijf, een bovenverdieping met 3 slaapkamers, keuken enzo. Ook nog beneden maar dat gebruiken we denk ik niet. Het eten van de supermarkt is zo erg slecht dat het grappig wordt! 😉 We hebben ook nog vers fruit, eieren, drinken enzo gekregen, dus verhongeren doen we niet. We zwemmen lekker en relaxen fijn.

‘s Ochtends rijd ik ff naar de bakker. Echt leuk om eens niet met tig toeristen in de rij te staan maar een klein winkeltje met locals die voor de deur zitten en je begroeten met ‘dobre dan’. Het waait wat en het is wat koeler. Na het ontbijt gaan Alice en ik wandelen, wat uitgezet van 3,8km. We zitten hier vlak naast een ‘kloof’ die begroeid is. Het pad dat we volgen loopt naar beneden, er zou een riviertje/beekje moeten lopen en het lijkt dat we dat horen. Het pad wordt wat smaller en begroeider. Hmmm. We besluiten terug te lopen maar op een splitsing gaat Alice terug en ik verder naar beneden, ik wil het beekje zien! 😉 Verderop kan ik dan ook omhoog, dus hoef niet terug. Alleen loopt een stuk sneller en het geluid van het water komt dichterbij (toch?). Het is wel wat behelpen met fijne begroeiing van stekelige struiken. Ach ja, eenmaal beneden, geen beek, tenminste, geen water :-). De wind had ons gefopt! Ach blijft een leuke wandeling, de kortere weg is prima te doen maar een stuk zwaarder ;-). Ondanks het koelere kom ik nog drijfnat van het zweet terug. Zo wandel je 3,92km in zo’n landschap in 1u14m ipv in 40min ;-). ‘s Middags nog wat zwemmen, lezen, relaxen. We gaan eten in de buurt en dat blijkt erg goed te zijn. Gerechten met truffel, 1 met biefstuk en 1 met pasta, beide top. Het voorgerecht van verschillende vissalades is ook goed, octopussalade, garnalen met rucola, ansjovis op 2 manieren en nog iets van gefileerde vis. Lekker! Het ritje terug met de onbekende, kleine weggetjes is weer leuk, begin de weg te leren kennen. Morgen naar Labin.

Rustig begin van de dag. Pas tegen 11 uur gaan we weg. We gaan naar Labin hier vlakbij. Leuke route weer, het eerste stuk de hele kleine weggetjes. Eerst koffie, daarna ff rondkijken. We lopen precies de verkeerde kant op ;-). Prima, doel wordt ergens lunchen. Dat vinden we zo, prima lunch, de laatste keer cevapcici ;-). Daarna wandelen we rustig terug. Nog wat boodschapjes voor morgen. Uiteindelijk is toch pas 15 uur als we terugrijden. Natuurlijk nog ff zwemmen en chillen. Dit was denk ik wel het leukste verblijf, lekker rustig, minder toeristen. ‘s Avonds eten we in de buurt, helaas niet zo goed. De vakantie zit er praktisch op. Morgen eerst een sneltest voor Rosalie voor Oostenrijk en Duitsland, daarna beginnen we vroeg aan de reis terug. We overnachten morgen vlakbij Salzburg, geen idee hoe het met grenzen en tunnels gaat.

We staan om 6 uur op, en vertrekken om 6.35. We krijgen nog een zelfgemaakte fles wijn mee. Echt een leuk verblijf gehad! Eerste stop is coronatest voor Rosalie. Dat gaat vrij snel, 7.15 zijn we onderweg. Eerst ff tanken en koffie halen om de laatste kunas op te maken. Google laat ons al heel snel een andere route nemen, we gaan vrij binnendoor naar Slovenie, daar helemaal geen oponthoud, helemaal goed. Wel paspoorten laten zien maar geen Corona zaken. De volgende belemmering op de route is de Karawanke tunnel, ook wel de ‘Kanweljanke tunnel’ genoemd ;-). We kiezen toch voor die route, dat pakt goed uit. Uiteindelijk hebben we daar een 15-20 min vertraging. Hmmm het gaat allemaal veel te voorspoedig ;-)! Uiteindelijk zijn we om 15.45 bij ons verblijf. We kunnen er pas om 17 uur in. Effe wandelen naar een koffie tentje en weer terug als we mogen inchecken. Het blijkt een hostel te zijn, stapelbedden en zelf te dekken bedden ;-). Ach ja. We gaan eten bij een Indiaas restaurant, Surya, en dat is heel goed!! Echt lekker! Op tijd naar bed, morgen de laatste etappe naar huis.

Redelijk op tijd op. Snel ontbijten en om ca. 7.30 vertrekken we uit Salzburg. Snel Duitsland in en bij de grens kunnen we zo door, wel langzaam rijden en heb de paspoorten in m’n hand maar we worden doorgewuifd. Eigenlijk gaat het als een zonnetje tot we voorbij Frankfurt zijn, na de lunch. Dan rijden we van file in file, vooral bij Keulen is het erg. Ach ja, uiteindelijk andere route en bij Venlo de grens over om 19.15 zijn we thuis. Vakantie 2021 zit er op.

Dit Kroatie is wel een heel stuk verbeterd tov het Joegoslavie van mijn jeugd! Iedereen spreekt wel wat Engels of Duits en zeker aan de prijzen merk je dat het goed gaat, het is echt niet zo goedkoop! Gelukkig uiteten, zeker bij de achteraf tentjes is echt niet duur. De wegen zijn goed, ze doen wel nog steeds lang over huizen bouwen en helemaal afmaken ;-). We hebben niet zoveel van de oorlog gemerkt, dat zie je misschien meer richting Bosnie. Prachtig land, zeker aan de kust en de nationale parken. Alleen qua eten niet heel bijzonder.