Heritage Park en dan naar Dinosaur Provincial Park

Posted by on augustus 1, 2019

Vanochtend ontbijten we eerst bij Denny’s, daar is het druk! De kids wilde het graag een keer maar zo’n typisch ontbijt met eieren, spek en toast is niets voor mij. We hebben wel allemaal flink ontbeten, dat merkte we wel aan hoe laat we wilde lunchen ;-). Na het ontbijt naar Heritage Park Historical Village een groot soort van openluchtmuseum met veel zaken nog in gebruik. Mooi gedaan en top weer voor foto’s! Erg interessant en leuk, er was een klein pretparkje met allerlei oude attracties, live voorstellingen met acteurs die door het park lopen, een smit in aktie, oude trein die reed, leuk gedaan. Omdat we toch nog een eindje moesten rijden en boodschappen en lunch moesten regelen, een iets korter bezoek dan gewenst.

De lunch bij Subway en boodschappen bij de Sobey voor de komende 2 dagen want dan zitten we weer met niet veel in de buurt. De rit naar Dinosaur Provincial Park is heel rustig. We rijden Calgary uit en al heel snel rijd je door een openheid heen die je je niet kunt voorstellen, wat een ruimte! Zeker omdat er naar het oosten toe geen bergen zijn kun je heel ver kijken, wat een vlakte met velden erop. Maar zelfs hier kom je dan een Subway tegen, geplakt aan een tankstation ;-). Om iets voor 18 uur rijden we het park in en stoppen meteen bij het uitkijkpunt, een heel apart landschap van uitgesleten vallei oid. De zon zit net achter de wolken dus niet alles is even mooi belicht, ff kijken hoe dit eruit ziet als het zonnig is als we weer vertrekken. Even verderop is de camping al, we hebben gereserveerd maar hier is het een stuk rustiger (behalve in het weekend). De camping ligt heel mooi middenin/tussen de steen/zandpartijen onder bomen (wij tenminste). Er lopen verschillende korte wandelingen meteen vanaf de camping, morgen er eens wat proberen.

Na een rustige nacht en het ontbijt beginnen we aan de eerste trail, de Badlands trail. Het blijkt een leuke wandeling te zijn, zelfs de kids vinden het leuk. Bijzonder landschap hier. Na de eerste wandeling gaan we even wat kouds pakken bij het winkeltje. We lunchen zelfgemaakte sandwiches en daarna lopen we nog een korte trail, de Coelee Viewpoint trail. Mooie uitzichten en wat meer klimmen dan vanmorgen. Weer sluiten we af bij het winkeltje ;-). Daarna eerst ff relaxen het is inmiddels aardig warm geworden. Toch ga ik samen met Florian nog een eindje lopen, de scenic loop langs 2 fossielen displays, de langste maar ook makkelijkste loop en uiteindelijk de minst bijzondere. Wel leuk met kwebbelkont Florian, we vinden nog een beschilderde steen waarvan we een foto kunnen posten. En natuurlijk sluiten wij ook met z’n tweeën af bij het winkeltje, 3 ijsjes/slushes op een dag ;-). Nu is het wel genoeg geweest voor vandaag. Hmmm, ik dacht na de 3e trail dat het wel klaar was met lopen, maar Florian vond het klimmen zo leuk dat hij nog op een hoge uitgeslepen ‘berg’ wilde die aan de camping grenst. Wij dus na het eten met zijn tweeën klimmend naar de top. Dan merk je dat je ouder bent (beide betekenissen gelden ;-)), voorzichtig dus. Gelukkig luistert Florian nu wel goed, samen kiezen en zoeken we het veiligste pad naar de top, dat lukt en Florian is super trots dat we dit hebben gedaan (ik ook!) en ook naar beneden (wat altijd lastiger is) zoeken we het veilige pad op. Daarna gaan we lekker douchen en zit de dag er echt op.

De volgende dag vertrekken we naar Drumheller, zo’n 170 km verderop. Daar is een heel bekend museum over dino’s, het Royal Tyrell Museum. De rit er naar toe is al vrij bijzonder (voor ons Europeanen!), super rustig qua verkeer en qua bebouwing. Hoe apart voor ons dat je zo’n wijds uitzicht hebt, geen mobiel bereik, geen mensen en geen verkeer. Pas als we bijna bij Drumheller zijn komen we weer in de bewoonde wereld. Geen tankstation, geen Tim Hortons en zelfs geen Subway zijn we tegen gekomen. Iets voor twaalven komen we in Drumheller aan, Alice wil eerst nog ff koffie en toevallig zit in de supermarkt waar we stoppen een Starbucks. Daarna lunchen we bij de A&W, lekker broodje kabeljauw en frietjes, kids chicken strips. Dan op naar het museum, een kleine 10 min verderop.

Het museum is top, heel mooi gedaan en in dit gebied is heel wat gevonden. Rosalie en Florian vinden het allebei mooi maar vooral Florian stuitert door het museum heen. Er is uitleg over de evolutie, ontstaan heelal/leven, ontstaan fossielen, uitsterven dino’s en vooral heel veel skeletten van dino’s. Leuk middagje daar, kids allebei als afsluiter een souvenir, Florian een trex hoofd en Rosalie mooie steentjes.

Daarna gaan we nog ff boodschapjes doen en naar de camping. Deze keer vlakbij het centrum van Drumheller, kunnen we van de faciliteiten gebruik maken, lees eten/pizza bestellen vanavond ;-). Ook wat hout erbij om Smores te maken op het kampvuur. Het vuurtje lukt goed ondanks de wind, Florian is een pyromaantje! De pizza wordt besteld en is lekker, handig zo kamperen ;-). Dan nog ff langs de arcade, dit is zo’n ouderwetse met oude arcade spelletjes en een flipperkast, leuk! Effe flipperen en een spelletje Pooyan en Time Pilot. Later wandel ik nog ff naar de Mega Dino van Drumheller, daar is ook nog een waterspetter (splash)park en een zwembad, da’s iets voor morgen na de Dinosaur en Horsethief Canyon drive.

Na het ontbijt en de koffie gaan we de scenic drive doen. Het is een hele leuke route, we rijden via de zuidelijke kant Drumheller uit, al snel is het heel rustig. De eerste stop is bij Orkney Viewpoint, daar komen we door eerst een stuk over een gravel weg te rijden maar dan heb je ook wat en ook nog voor ons alleen. Daarna rijden we door en zouden we over moeten varen met een oud pondje, ik ben speciaal via de zuidkant gereden omdat daar Orkney zat en ik niet wist of we met de camper over mochten varen. Gelukkig wel, da’s wel zo leuk! Je rijdt weer door zo’n open vlakte heen en zo’n kloof er doorheen waar je uitkijkpunten hebt. We stoppen nog even in het midden van zo’n koolzaadveld om wat foto’s te maken. Aan de noordkant is het uitkijkpunt Horsethief Canyon. Daar gaan Florian, Rosalie en ik nog de canyon in om een hoge ‘berg’ te beklimmen. Hier vinden de kids het lopen wel leuk, kunnen ze klauteren en klimmen de heuvel op. Als we terugkomen heeft Alice gophers gezien, bijna tamme veldeekhoorntjes. Geinige beestjes die hier schijnbaar een plaag zijn, ik ben er gisteren over 1 heen gereden. Daarna is de route zo goed als klaar en rijden we terug naar de camping. We lunchen op ons gemak. Rond 14 uur ga ik met de kids zwemmen in het zwembad van Drumheller. Als ik na een tijdje op een bankje ga zitten hebben beide kids opeens een vriendje (Florian) en 2 vriendinnen (Rosalie). Het Engels lukt ze vrij goed, vooral Florian kletst er op los en leert hem zelfs wat Nederlands. Rosalie begint ook los te komen, leuk om te zien. Het is wel streng in het zwembad, gelukkig wel vriendelijk en niet gestapo-achtig zoals in Italië ;-). Na het zwemmen halen we nog een verse lemonade voor mij en ijsjes voor de kids.

’s Avonds gaan we eerst naar de grote, nep, trex en klimmen er in, toeristische meuk maar vooral Florian vond het leuk. We gaan bij the Vietnamese Noodle House eten, wat lichters dan de pizza van gister. Het blijkt erg lekker te zijn, de topper is Alices noedelsoep, maar alles is lekker! Na het eten weer een vuurtje stoken en met de kids naar de arcade, ik breek weer wat hiscores met 1942, Scramble en Time Pilot, leuk hoor die oude spelletjes. Vooral Florian vindt het prachtig en blijft om muntjes vragen, Rosalie ‘durft’ bijna niet te spelen. Weer een dag voorbij, morgen vertrekken we naar de laatste camping vlakbij Edmonton.