Jasper

Posted by on juli 18, 2019

De eerste uren met de camper merk je meteen dat we dit vaker hebben gedaan. Het rijden met zo’n gevaarte kost weinig moeite, zeker niet met automaat. De eerste keer boodschappen doen is voor een weeshuis. De kids als vanouds in de supermarkt alsof ze 1,5 kg caffeine, suiker, redbull en andere uppers op hebben! Die stuiteren, (vooral Florian) van gang naar gang. En dan vind Florian het ook nog raar dat hij zijn eerste keus ontbijt niet mag ;-).

De eerste nacht staan we op een nette maar saaie camping. De camper is inmiddels ingeruimd. Met de slideout heb je duidelijk meer ruimte wat wel lekker is, ons bed is ook comfortabel, tenminste na 1 nacht. Kids liggen boven de cabine in 2 aparte bedden, iets rustiger voor ons ;-).

We gaan ontbijten bij Tim Hortons. Met zo’n camper op pad geeft wel een ultiem vakantie gevoel! We hebben nog wat spullen voor de komende weken nodig, de eerste stop wordt de Walmart in Edson. De camper op cruise control en rijden maar. De route is rustig en nu zien we pas hoe ruim hier alles is. Na de Walmart gaan we lunchen op een rustplek, zelf sandwiches maken. Ze lukken goed en we staan op een best mooie plek. 10 minuten verder komen weer langs een rest area maar veel mooier uitzicht, ff stoppen om te kijken. We zien hier de Rockies al goed. Mooi hoor!

Na Hinton hebben we helaas file door werkzaamheden, daarna rijden we Jasper National Park binnen. Wat mooi en afwisselend qua landschap, het weer zit ook mee. We hebben geluk en zien al heel snel een elk, daarna ook nog een familie hert (achtigen) en als we het plaatsje Jasper inrijden een coyote! Gaaf zeg!

De camping, Wapiti, ligt vlakbij Jasper, gelukkig gereserveerd (in januari al!), want hij is vol. Het is een heel ruime camping midden in het bos, geen stroom. Leuk plekje met kampvuur pit. Die gaat aan. We zien dat er een kids activiteit met een ranger is, dat gaan we doen. Dat blijkt Geocaching te zijn, we krijgen een Garmin mee en gaan op zoek, leuk gedaan. Daarna gaan we nog bij de rivier kijken, een flinke, niet om te zwemmen! Rond 22 uur gaan we slapen, mooi dagje!

De nacht is fris en ’s ochtends begint het te regenen. Na het ontbijt gaan we naar Maligne Lake via Maligne Canyon. Eerste stop Maligne Canyon, een diepe kloof met een rivier er tussen. Als wij aankomen is er ruim plek op de parkeerplaats. Je kunt naar verschillende bruggen lopen langs de kloof, max 6. Wij willen tot aan de 4e. Het ziet er allemaal heel mooi uit, bij de eerste 2 bruggen is het nog druk maar daarna wordt het rustiger. Het is wel wat modderig af en toe en Rosalies witte broek is opeens ondergesneeuwd door modder ;-). Leuke fotoplek en we nemen ook nog een selfie ;-). Bij terugkomst is het een stuk drukker op de parkeerplaats.

Daarna rijden we door en komen eerst langs Lake Medicine, top uitzicht op de terugweg ga ik stoppen. Als we er bijna zijn staan er opeens een aantal auto’s langs de kant, Alice zegt meteen stoppen, ik denk nog zal wel niets zijn maar stop iets verder wat veiliger is. Er blijken beren te zijn!!! Een moeder met een jong, gaaf! De beren gaan ongestoord door met waar ze mee bezig zijn en er staan heel wat mensen! Leuk! Daarna stoppen we bij Lake Maligne, hier is het een stuk drukker, we parkeren op een busplek, ach ja met ons formaat zijn we dat ook ;-). Ik moet zeggen dat ik Lake Medicine mooier vind dan Lake Maligne. Effe kort kijken en dan lunchen in de camper, weer zelfgemaakte sandwiches met de hoeveelheden van hier ;-), 1 met pastrami en 1 met kalkoen (en natuurlijk andere toppings). Na de lunch gaan we een stukje rond het meer lopen. Helaas begint het flink te regenen, nog wel wat leuke foto’s kunnen maken.

Daarna rijden we rustig terug, we komen nog zo’n familie ‘geiten’ tegen, wat zijn we al verwend met het wild dat we gezien hebben! Nog een paar keer stoppen langs Lake Medicine en dan terug naar Jasper voor wat boodschapjes. Vanavond eten we hotdogs met rauwkost en tortillachips met salsas, kaasdip en guacamole (vers uit supermarkt maar top!!). Toetje van vers fruit, mango en frambozen. Dat Mexicaanse hier is net als in Amerika top! Probeer nog ff vuur te maken maar lukt niet meteen en het begint opeens flink te waaien. Vuurtje zit er niet in vanavond, weer een flinke bui, droog hout wel ff apart gelegd.

We beginnen zowaar wat uit te slapen, om 7 uur ben ik (als eerste) wakker! Vandaag wat rustiger aan. Rond half 11 gaan we naar Jasper, daar gaan we de Discovery trail wandelen, ca. 8,5 km rondom Jasper. Eerst even voor de eerste keer dumpen en bijvullen, net anders met deze camper maar het lukt. We zijn de camping nog niet af of er is een beer gespot! Alice maakt de mooiste foto! In Jasper ff tanken, pfff nog niet eens leeg en al bijna 150 liter tanken, en zo goedkoop is benzine niet!

De trail blijkt een leuke wandeling, halverwege komen we nog een Elk tegen en ook nog een coyote! We hebben geloof ik wel geluk met wild spotten! De kids lopen goed mee maar worden wel moe (wij ook!), het laatste stuk loop je Jasper weer binnen en kunnen we boodschapjes doen en een ijsje scoren. Net dan weer een flinke bui, we zitten dan gelukkig binnen, ff dit te tikken. We besluiten ff te gaan chillen in de camper en dan een pizza te gaan eten en daarna pas naar de camping terug te gaan.

De pizza is top, geen normale maar een ‘witte’ pizza met een soort knoflooksaus als basis met verder kip, ui en verse tomaat erop. De kids nemen de normale margarita en pepperoni, wij ook nog een portie hot wings. Dat mag na zo’n dagje ;-). Niet alles gaat op dus morgen ook nog een lekkere lunch.

Terug op de camping ga ik eerst een vuurtje maken, lastig met dit weer maar met de droge blokken, papier en geduld lukt het. De kids maken Smores, hiermee merk je dat ze ouder (lees verstandiger) zijn, de Smores lukken zonder dat de marshmallows in de fik vliegen, dat was een paar jaar geleden wel anders! De dag zit er op, ff lekker douchen en dan relaxen in de camper. Morgen vertrekken voor een nachtje bij de Columbia Icefield gletsjer.