Weekje Normandie

Posted by on juni 21, 2009

Dit jaar gaan we maar een weekje weg in de zomer….. vakantiedagen sparen voor de ‘grote vakantie’ later dit jaar. De keus is gevallen op Normandie. Niet te ver weg maar wel zover dat je echt op vakantie bent, althans dat vinden wij. Frankrijk is natuurlijk nooit een straf om naar toe te gaan: lekker eten, mooie natuur, lekker eten ;-). Normandie heeft als grootste nadeel het weer.

Al in de winter hadden we de camping uitgezocht. Yelloh camping Cote de Nacre in St. Aubin-sur-mer, vlakbij Caen en zo’n 700km vanaf Arnhem. Een mooie, kindvriendelijke camping met een mooi zwembad, verwarmt en eventueel overdekt. Verder schijnbaar goed eten in het restaurant dat erbij zit maar wel een erg dure campingwinkel (aldus Vakantiereiswijzer.nl). We zullen het zien….

Op 12 juni vertrekken we richting St. Aubin-sur-mer, de bedoeling is 6 uur vertrekken. Het wordt 6.45, we worden er al beter in. Rosalie moeten we uit bed halen, die lag nogal laat in bed de avond van te voren. Dat had te maken met een bezoekje aan de huisartsenpost omdat ze nogal een ‘rare’ uitslag had van de urinetest. Gelukkig niets aan de hand en als voorzorg een antibiotica kuur mee naar Frankrijk.

We vertrekken dus om 6.45 en nu eens niet meteen file….. Het gaat als een speer. Tom(tom) geeft aan dat we er rond 13.15 zijn! Eens zien hoe laat het echt wordt. Rosalie doet het perfect en de eerste stop is net voor de Belgische grens om wat te drinken, plasstop en tanken.

We lunchen al in Normandie, we gaan van de snelweg af maar kunnen niets vinden, iets te kleine dorpjes waar we in komen. Uiteindelijk dus toch langs de tolweg Pont de Normande. Redelijk lekkere lunch met voor mij een salade met eend en voor Alice een salade met geitenkaas.

Om ca. 15.45 komen we op de camping aan. En ja het is een mooie camping met een mooi zwembad, luchtkussens, speeltuin, aardig restaurant en een erg leuke plaats. Leuk terras met deel overdekt, vaste bbq op de plek en de auto er ook bij. Nou dat is goed gegaan!

Het verblijf
De eerste dag gaan we nadat we op orde zijn nog even naar de supermarkt, heerlijk hoor die mega winkels. Alleen Rosalie heeft het inmiddels gehad en met haar is niets aan te vangen. De zak kersen is kersensap geworden en het mini wagentje is ook nergens meer te vinden ;-). Na een hoop gekrijs en gezucht en gesteun van ons zijn we klaar met de boodschappen ;-). Vanavond even een pizzaatje halen met een salade en verder niets meer!

De volgende dag begint wat minder, ’s nachts was het kouder dan verwacht en Rosalie is even wakker geweest. Niet lang, deken erbij en dat was okay. Die dag gaan we lekker zwemmen, Rosalie vind het prachtig en wij dus ook. Na het zwemmen gaan we nog naar de luchtkussens en met een gelukkige dochter liep ik terug naar de caravan. Alice bbq al aangestoken en dus bbq’en. Volgende keer andere dingen nemen want dit was niet zo’n succes.

En al weer een dag verder is het wat fris ’s ochtends en zwaar bewolkt. Dus zelf op pad, maar eens richting D-Day dingen. Keus is gevallen op Amerikaanse begraafplaats en Arremanche. Indrukwekkend vooral de begraafplaats, de film in Arremanche viel wat tegen. Wat je graag wilt is meer details weten van D-Day. Er komt zoveel bij kijken op zo’n dag! Hoe doen die soldaten dat, toilet, eten, slapen….. Eens wat over lezen. Lunch is vooral leuk omdat Rosalie de mosselen van Alice gebruikt om haar frietjes op te eten ;-). Avondeten mag Rosalie zeggen en is dus Mac Donalds, eten geen succes vandaag. Hopelijk snel eens lekker ergens!

De dagen daarna zijn we om de dag wat gaan doen. We zijn een keertje naar Caen geweest, da’s een aardige stad met heel veel studenten. Qua bekijken viel het wat tegen, er is wel een groot memorial museum maar zoiets zal nog niet gaan met Rosalie erbij. De draaimolen was wel super die we tegen kwamen ;-). Rosalie won zelfs een extra ritje door de pluim(bal) te vangen, wij waren erg trots! Voor het avondeten namen we wat vietnamees mee, was best lekker en de springrolls zelfs erg lekker.

Verder zijn we naar het zwembad geweest op de camping en de trampoline en luchtkussens zijn ook een groot succes! ’s Avonds nog een keertje 10km hard gelopen, leuke route en erg mooi om in zo’n gloeiend landschap te lopen. Het was rond 21 uur dus de zon begon onder te gaan en dat was erg mooi, verder lekker gelopen.

Ook zijn we nog naar Mont Saint Michel geweest, leuk stadje. Mooier is het denk ik om rond vloed te komen, of net daarvoor zodat je het water ziet komen. In ieder geval mooi om te zien en leuk om wat fotos van te maken. Met kinderen iets lastiger omdat de buggy niet echt bruikbaar is. Leuk detail was dat Rosalie het ‘kasteel’ dus het Zandkasteel noemde, erg schattig. Bij terugkomst weer gezwommen en na het eten naar de speeltuin. Lekker weer nog maar wel wat frisser.

De laatste dag hebben we het rustig aan gedaan. Overdag eventjes naar de supermarkt voor de laatste aankopen voor thuis. Aanraders wat mij betreft zijn de potjes gedroogde Persillade van Ducros, provencaalse kruiden, ansjovis, config de canard….. wat zijn het toch heerlijke supermarkten daar! Dan lekker geluncht met een salade St. Jaques op een pleintje, het Frankrijk zoals het het leukst is.

Na vroeg eten zijn we nog naar een marktje geweest in Berniere sur Mer met kermis. Dat was dus een succes voor Rosalie, helaas dezelfde prijzen als bij ons. Ach het plezier van Rosalie is het belangrijkst. Als afsluiter voor haar nog een appel met geharde siroop erop, het glazuur springt bijna van je tanden als je er alleen al naar keek.

Gewoon een lekker weekje gehad, helaas kun je met kinderen niet zoveel bekijken als je eigenlijk zou willen. Zeker in Normandie is dat lastiger omdat het toch musea enzo zijn waar je wil gaan kijken.

En hier wat fotos van de vakantie.