Een weekje in de Ardeche

Posted by on mei 17, 2015

Een tijdje geleden hadden we bedacht dat we in de mei vakantie een weekje weg zouden gaan. Omdat we lekker weer wilden hebben we pas op het laatste moment gekeken waar we naar toe zouden gaan. Het moest in een dag te rijden zijn. Jammer genoeg was er dichtbij geen mooi weer, de Ardeche bleek wel mooi te worden. De keus viel op Domaine de Sevenier in Lagorce, vlakbij Vallon Pont d’Arc. Lang leve de mei vakantie want de prijzen zijn erg schappelijk te noemen.

Zaterdag
Vanochtend zijn we om 5.30 vertrokken en de hele reis verliep erg voorspoedig, alleen bij Montelimar een beetje vertraging. Na Lyon wordt het eindelijk warmer! De kids deden het super, fijn zo reizen. Lunch bij Mc Donalds, da’s beter dan zo’n Autogrill ;-). Toen we eenmaal van de snelweg af waren voor het laatste stuk zijn we nog gestopt voor boodschappen. Heerlijk de franse supermarkten! Ook nemen we couscous mee van een ander tentje.
Het kleine park waar we een week blijven ziet er erg mooi uit. Het park bestaat uit zo’n 55 huisjes. Wij hebben een luxe variant wat meer neer komt op extra voorzieningen als eind schoonmaak enzo. Uitpakken en dan met de kids mee zwemmen. Na het zwemmen de couscous eten, die valt helaas wat tegen. Voor morgen hebben we al lekker beleg meegenomen en lekkers voor bbq. Daarna snel het restaurant van het park proberen, zou erg goed moeten zijn!
Zondag
Vandaag lekker rustig aan doen na de lange reisdag van gisteren. Mijn voornemen is om iedere ochtend ff te gaan hardlopen en daar begin ik dus mee. Een leuk rondje over soms wat erg slechte paden met wat klimmetjes. Wel leuk maar de eerst 1 a 2 km blijven afzien.
Lekker makkelijk wordt het bestelde brood rond 8 uur gebracht en het is heerlijk stokbrood, croissantjes en chocolade broodjes. Fijn zo eens niet in de rij staan ;-).
Het is door de wind nog best frisjes en pas na de lunch gaan we naar het zwembad. Daar vermaken de kids zich prima. Florian valt nog een keer in het diepe zonder bandjes maar gelukkig sta ik erbij en is er niets aan de hand. Hij is wel meteen weer wat voorzichtiger. Hopelijk werken de oordopjes goed en krijgt hij geen oorpijn.
’s-Avonds koken we zelf, worstjes en spiesjes, bakken wat salades, stokbrood, groente. Best okay, maar morgen eten we buiten de deur ;-). Rond een uur of 4 gaan we terug, nog ff wat op terrasje drinken en dan nog wat relaxen rond het huisje. Kids knutselen, kleuren, ipad, foto’s maken en lezen. Morgen wat actievers.
Maandag
Helaas werd het vandaag niets actievers. Toen ik terugkwam van het hardlopen bleek Rosalie ziek te zijn, koorts en al. Rustig aan doen dus. Gelukkig ging het later op de dag beter en kon ze nog wel naar het zwembad en zo. Veel meer hebben we niet gedaan. Wel nog ff boodschappen samen met Florian.
’s Avonds zijn we gaan eten in Vallon Pont d’Arc. Het restaurant op de camping was dicht vandaag. Morgen gaan we wel. Hopelijk is Rosalie morgen opgeknapt.
Dinsdag
Vanochtend eerst weer een eindje hardlopen. Ik houd het goed vol, vandaag ruim 8 km. Mooie route om het park heen via Lagorce terug.
Vandaag is Rosalie gelukkig opgeknapt en kunnen we dus weg. Op naar de krokodillenboerderij. Dat is een leuke attractie met heel veel verschillende krokodillen, het mooist vonden ze de baby krokodillen. Daarna terug via Pierrelatte voor lunch op een (P)leintje onder een (P)lataan met een (P)lat du Jour. Dat is op en top vakantie met heerlijk weer. Op de terugweg nog ff wat boodschappen en dan naar het zwembad. De kids kunnen nog ff lekker in het water.
Vanavond eten we op de camping. Lekker maar niet heel bijzonder, eens kijken wat we in het vervolg gaan doen. Morgen staat de rit langs de Gorge d’Ardeche op het programma met natuurlijk zwemmen bij de Pont d’Arc.
Woensdag
Eerst weer ff hardlopen. Een ronde van 10 km, dat wordt het uiteindelijk niet, de route is zo slecht dat ik omdraai, ach toch nog 7 km.
Vandaag gaan we naar de Ardeche zelf en natuurlijk Pont d’Arc. Eerst nog ff waterschoentjes voor de kids halen. De route is erg leuk en mooi om te rijden en we stoppen bij Pont d’Arc. Mooi plekje en nu niet heel druk, ben wel benieuwd naar de zomer hier, al is het wel fijn dat dan meer open is. Het weer valt een beetje tegen, wel warm hoor maar minder voor de foto ;-). Een beetje sluierbewolking en het liefst heb je dan een blauwe lucht met grote wolken erbij. Ach ja, je kunt niet alles hebben. Florian gooit nog ff een emmertje met zand in de cameratas, daar was ik wel ff boos over. Gelukkig lijkt alles het nog te doen.
Lekkere luch in St. Remezen, Menu du Jour (per ongeluk). Eigenlijk bijna altijd goed. Daarna terug naar ons huisje, de kids nog ff zwemmen en wat relaxen.
’s Avonds eten we weer in Vallon Pont d’Arc. Het eten valt voor de kids en Alice zwaar tegen, hun pasta zit geen smaak of kraak aan, mijn confit de canard smaakt prima, Frans eten bestellen hè ;-). Meevaller m’n pet ligt nog bij het restaurant van maandag, is toch een echte New York Mets pet en een leuke herinnering ervan.
Donderdag
Vandaag is het ook hier een feestdag, het is een stuk drukker opeens! We doen het lekker rustig aan vanochtend en tegen lunchtijd gaan we in Vallon lunchen. Deze keer Franse fastfood: een Americain! Alice voor de steak hachee (hamburger), ik voor de merguez. Dit is een baguette met sla, je keuze vlees en frites met sausje naar keuze. Lekker!
Na de lunch gaan we weer naar Pont d’Arc. Nu om een kano te huren en te gaan varen met de kids. Erg leuk om te doen, wij blijven dus alleen rondom de natuurlijke brug, leukst zou natuurlijk een tocht vanuit Vallon over de Ardeche en dan wat verder. Maar toch erg leuk om te doen.
We zwemmen nog wat op het park en gaan ’s avonds in Ruoms eten. Helaas niets bijzonders, helaas nog geen echte toppertjes gehad deze week! Misschien morgen, het wordt dan een stuk kouder en dan gaan we één of meerdere plaatsjes bezoeken.
Vrijdag
Het is flink afgekoeld vandaag, in de zon gaat het nog wel maar het is een koud windje dat er waait. Na het ontbijt gaan we op ons gemak richting Vogue. Een mooi plaatsje waar we het kasteel bezoeken. De kids zijn erg vervelend vandaag, erg vermoeiend! Na Vogue gaan we naar Aubenas, daar lunchen we. Het is weer niet top, erg jammer deze vakantie geen toppers. We wandelen nog even rond en gaan dan richting een supermarche, nog wat dingetjes voor thuis en voor onderweg. Daarna terug naar Sevenier. We relaxen nog wat en ’s avonds gaan we een pizza eten en de kids hun eeuwige nuggets met frites (zucht!). Nu weer inpakken en morgen vroeg op voor de rit naar huis.
Zaterdag
We vertrekken om 6.15. Eerste stop is bij een Mc Donalds voor het ontbijt. De rit gaat weer erg voorspoedig. Het is heerlijk rustig op de weg. We lunchen bij een Quick vlakbij Nancy. We zijn uiteindelijk om 18.15 thuis. Met een gelukje komen we de postbode nog tegen, heb ik toch m’n Apple Watch nog ;-). Snel uitpakken en we eten surinaams, heerlijk! Deze week is qua eten helaas niet top geweest. Kids vonden het erg leuk, vooral de krokodillen en de kano. Florian heeft de laatste 5 nachten niet meer in z’n luier geplast dus hopelijk zet dat door. In ieder geval eerste nacht thuis ook nog niet.
Het was een lekker weekje in een fijn klein park. Met de prijzen in de mei vakantie moet je het eigenlijk wel doen. Voor de kids is het misschien te rustig dan, maar voor de rest is het heerlijk!