Split

Posted by on augustus 2, 2021

Op ons gemak vertrekken we bij de Plitvice meren. We moeten zo’n 225 km rijden naar Split. Ik kies een route zonder tolwegen en dat blijkt een erg leuke, rustige route te zijn. Het eerste stuk geeft wat fikse regenbuien, kan de auto wel gebruiken ;-). We stoppen nog in Knin voor koffie, echt leuk in zo’n plaatsje te stoppen, niets bijzonders wel authentiek! Onderweg zien we vrij veel lege huizen, niet afgemaakte huizen, zou dat door de oorlog zijn?

De kids willen erg graag bij de Mac lunchen, dat betekent wat later lunchen want die is pas te vinden in Split. Prima. Na de lunch zijn we in ca 5 min bij het appartement, ff bellen en paar minuten later komt iemand ons binnenlaten, auto in de garage, uit de zon want het is flink warm hier. Prima appartement, 2 slaapkamers, volledige keuken, zitgedeelte, balkon. Supermarkt en koffiebar vlakbij. Strand hemelsbreed ook, maar via flinke omwegen naar beneden (en dus ook naar boven weer ;-)). Eerst even wat boodschapjes, wat fruit en drinken. Daarna chillen tot we gaan eten. Wandeling richting strand, poeh wat is het hier warm! Het is nog erg warm, ook op terras van restaurant. Effe de ventilator op ons richten, da’s een heel stuk beter! We eten lekker. Via het strand lopen we terug en ja hoor, dat is een fikse klim! Poeh, flink bezweet komen we in ons appartement. Wel nog een ijsje geregeld. Afsluiter voor mij met een cola met veel ijsblokjes, heerlijk!

De volgende dag staat een dagje strand op het programma, voordat we daar zijn is het al weer 11.30. Ontbijt bij de bakker geregeld en koffie bij supermarkt. Parkeren bij het strand is geen probleem en gratis. De ligstoelen zijn wel nogal prijzig, 100 kuna per stuk, ach ja. We zwemmen meteen naar het opblaasbare parcours, en ja hoor daar moet je ook voor betalen. Zucht! Hou er niet zo van dat alles commercieel is. Effe terug en dan kan Florian er alsnog op. Hij vindt het wel heel leuk. Verder een lekkere relax middag gehad, de lunch is prima en die prijzen zijn dan weer best ok. Een lekker, flink, windje maakt het goed volhouden op het strand. Om 17 uur gaan we terug.

We gaan naar een winkelcentrum om te eten, ff wat anders, behalve voor de kids dan ;-). Wij nemen een bord noedels en een bord nasi, da’s wel ff lekker! Kids gaan voor KFC (lekkerste ooit! ;-)). Winkelen is lastig want de auto zit al flink vol, dus misschien wel goed zo ;-). Qua prijzen is het niet erg goedkoop geloof ik. We sluiten af op een terrasje met goede koffie, dat is hier geen probleem, wel wat sterk voor mij! Morgen willen we in de ochtend naar het oude centrum gaan en ‘s avonds naar de bioscoop.

Een stuk later dan ik had gewild, je hebt met kids en vakantie te maken ;-), gaan we op pad naar het oude centrum naar Split. Het parkeren is een crime, uiteindelijk ga ik om het centrum heen, vanaf de andere kant dus en dat lukt meteen. Wel wat prijzig maar prima. We wandelen meteen omhoog, daar krijgen we een heel mooi uitzicht en een terrasje. Heerlijk. Daarna wandelen we nog een stukje omhoog maar de kids en de hitte maakt dat we toch eerder weer naar beneden gaan. In het oude centrum is het heel druk, het zijn mooie smalle straatjes, pleintjes maar jammer van de hoeveelheid mensen. Wel leuk dat je dingen uit Game of Thrones herkent, het is alleen kleiner in het echt dan in de serie. Ik had wat uitgezocht voor de lunch, Mexicaans. Na ff zoeken vinden we het. Dat blijkt echt heel erg lekker te zijn! Daarna wandelen we langzaam terug naar de auto. De rest van de middag chillen in de koelte.

Na 18.00 gaan we naar de Mall of Split. We zien weer een ongelijk met een motor! Heten is deze keer slecht, gelukkig wel heel lekker geluncht ;-). Nog koffie op het dakterras, mooi uitzicht op Split. We wandelen nog wat rond, dan naar de film, Jungle Cruise. Hier doen ze niet aan klein :-), popcorn en drinken, Amerikaanse maten en dan krijgen we er ook nog 2 gratis Lions bij :-)! We hebben VIP seats, bijna liggen! Het geluid staat ook op gehoorschade, weg dutje ;-). Erg leuke film, het wordt voor onze doen een latertje, na 23.00 zijn we terug. Morgen weer een dagje strand, ff kijken of we ergens anders gaan of waar we gister waren.

Het dagje strand wordt lang uitslapen, ik werd na ff om 6 uur wakker te zijn geweest om 10 uur wakker! De kids willen chillen straks nog ff zwemmen, prima. Alice en ik gaan natuurlijk wel effe wandelen en terrasje pakken. Lekker luieren zo. Vlakbij ons appartement zit een pizzeria, daar halen we er 2 voor de lunch. ‘s Middags gaan we nog wel even naar het strand, ff zwemmen. Voor het avondeten haal ik Thais, prima eten. Morgen vertrekken we naar Dubrovnik, de bedoeling is met een ferry over te varen van Ploce naar Trpanje. Op de terugweg rijden dan wel via Bosnië Herzegovina.