De eerste dagen Ubud

Posted by on augustus 2, 2015

Tijd om naar Ubud te gaan. We worden opgehaald vanuit het verblijf in Ubud, makkelijk. Om 10 uur komen we bij de receptie om uit te checken, onze chauffeur is er ook al. Het ritje naar Ubud is zo’n 95 km en zal ca. 3 uur duren volgens de chauffeur. Reistijden zijn hier een stuk langer dan bij ons en als je hier rijdt snap je wel waarom ;-).

We rijden een erg mooie route door Munduk, daar wilden we eigenlijk naartoe vanuit Lovina. De weg is vrij smal soms en erg stijl de bergen over. Ze rijden hier vrij rustig dus gevaarlijk vind ik het niet. Florian heeft er niet zo’n zin in en begint al vrij snel te zeuren. We stoppen dus maar ff voor een wc stop, wat fotos en wat lekkers.

De chauffeur heeft een suggestie voor de lunch, met mooi uitzicht over rijstvelden. Ik vraag of het ook goed eten is en daar is ie wat onduidelijk over. Ach we kijken wel. Daar aangekomen is er inderdaad prachtig uitzicht dus we gaan zitten, blijkt het weer zo’n zut restaurant te zijn. Daar was ik best chagerijnig ff over. Toen toch maar wat foto’s gemaakt en toen zakte het wel weer. Het is dan duur (voor hier) en niet lekker. Wel nog effe gemeld bij chauffeur maar die gaf verder geen sjoege.

Dik een uur later zijn we in Ubud. We hebben een prachtige villa van 2 verdiepingen, buitenkeuken, dak terras, 2 zwembaden (kleintje en een wat grotere), buiten douche. Man wat een luxe! Natuurlijk weer mooi opgemaakte bedden met bloemblaadjes, iedere ochtend opnieuw en wij maar weer weggooien ;-). Het zit vlakbij de hoofdstraat van Ubud, dus da’s wel lekker. Natuurlijk gaan de kids en ik eerst ff zwemmen. Daarna hebben de kids zin in een ijsje, dus we lopen de hoofdstraat in. Het is hier wel weer erg druk maar hier is in ieder geval een stoep (met de nodige hindernissen ;-)). De kids een ijsje, Alice een ijsje, en ik dan? Ik zie een warung…… daar ga ik naar binnen en ik vraag of afhaal mogelijk is. Yep, YES!! Hier kun je dus zelf je eigen Nasi Campur (Rames) samenstellen. Het is een halal warung dus geen varkensvlees. Ik kies voor rijst, tahoe, snijbonen en kip, de mevrouw doet er nog wat sambals bij en ik ben blij. Je krijgt het hier, zeg maar lauw, mee, de rijst is warm en de gerechten lauw. Dit kost 17.000 IDR, dat is iets meer dan 1 euro. Dat is toch de hemel!!! En natuurlijk de belangrijkste vraag: Smaakte het? Ja het was lekker, heerlijk!

Dan terug en lekker relaxen, zwemmen en lezen. ’s Avonds eten we Maleisisch, roti canai met curry sauzen. Voor de kids daarna een ijsje/smoothy en voor ons een Iced Caramel Machiatto. Toch nog een vermoeiend dagje geworden.

We slapen uit en gaan rond 11 uur op pad. Op naar het Apenbos met veel loslopende aapjes. Eens kijken hoe Rosalie en Florian het vinden. De wandeling ernaartoe is in ieder geval leuk. Overal offerplekjes, je schopt ze soms zo omver want ze liggen ook gewoon op de stoep. Ubud is een stuk beter te bewandelen, er is een stoep en in de zijstraatjes is het niet zo druk. Het Apenbos ziet er erg mooi uit, je waant je niet meer in Ubud! Met wat banaantjes gaan we op pad. Onze kids zijn niet zo’n helden dus het voeren is meer zoals je met een hond een bal gooit ;-). Na het bos gaan we eventjes wat drinken, het is inmiddels al lunchtijd. We willen wel nog even langs een supermarkt, kijken of we wat voor ontbijt kunnen regelen voor Rosalie en Florian want dat is toch wel lastig hier. We vinden Nutella en een ontbijtgoedje van Kellogs, nou als het daarmee lukt mij best.

We nemen een taxi naar de hoofdstraat, hier zijn taxis een heel stuk duurder dan in het zuiden. Onderhandelen dus. Eerst prijs die ik krijg is 100.000 IDR, voor een stukje van zo’n 1,5km (met auto misschien 2,5km). Het wordt uiteindelijk 40.000 IDR (kleine 3 euro). Lunch bij Warung Ijo, waar ik gisteren wat had gehaald. Heerlijk, goedkoop en echt eten. We eten nu daar en de kids willen graag op de ‘grondtafels’ eten, Hmmmmm ik ben echt zo stijf als een hark dus dat is lastig voor mij ;-). De kids kiezen zelf wat uit en ze eten er smakelijk van (zie je wel stel eigenwijze loeders!!!!), gezond met rijst, kip en groenten. Helaas geen stukjes kipfilet maar met bot, dus papa moet er als nog stukjes van maken ;-). Dan terug naar de villa, tijd voor rust, zwemmen, lezen en ipads!

’s Avonds eten we sushi. Aardige wandeling het centrum uit, in het donker, niet zo fijn hier ;-). Rosalie heeft opeens tandpijn, ff schrikken want het lijkt erg te zijn. In het restaurant valt ze in slaap en als de sushi komt maken we haar wakker en opeens is de tandpijn weer weg. Hmmmm, gelukkig maar. We lopen niet terug maar nemen een taxi. Morgen op tijd op voor de fietstocht vanaf Mt. Batur.

Om 8.30 worden we opgehaald voor een aardige rit naar Mt. Batur. We stoppen ook nog bij een school en dat is wel leuk om te zien. Hier zijn wij de echte aapjes ;-). Daarna naar Mt. Batur. Erg mooi uitzicht, het blijft toch wel speciaal zo’n vulkaan te zien! Dan tijd voor het fietsen. De fiets van Rosalie blijkt wat te hoog en het dametje is aardig gestresst over het fietsen. Gelukkig kunnen we een kleinere krijgen en ze doet het goed. Het is echt zo goed als alleen heuveltje af. Als we ongeveer op de helft zijn heeft Rosalie het wel gehad en Florian die bij mij zit ook, zij gaan verder in de volgauto. We stoppen ook nog bij een Balinese familie. Hier woont een hele familie samen in een complex van huisjes bij elkaar. Zoons blijven bij de familie, dochters naar hun schoonfamilie. Florian wordt bezig gehouden door de chauffeur en vindt het allemaal prachtig. Dan fietsen we nog een stukje en Rosalie ook weer een stukje. Het allerlaatste stuk is ook het allermooiste, prachtige rijstterrassen in de zon met een mooie wolkenhemel. Echt heel erg mooi. We lunchen lekker bij een organisch restaurant, gewoon nasi goreng maar lekker. Om 15 uur zijn we weer terug bij de villa. Lekker relaxen tot we gaan eten. Dat is op tijd, we zijn toch best moe. De kids mogen weer frites en we eten erg lekker. Florian frites en sateh en Rosalie frites met een hamburger. Ik moet zeggen beiden krijgen lekker, vers eten. Wij eten zelf gewoon indonesich, ik weer een top nasi campur en Alice een pittige tonijn met sambal matah. Het was een leuke, vermoeiende dag, morgen lekker relaxen.