IJsland in de zomer

Posted by on juni 15, 2005

Deel 2 van onze vakantie.

De laatste dagen in NY zijn we nog naar het Empire State Building geweest, jammer genoeg was het die ochtend wat bewolkt en was het dus niet zo helder bovenin. Chinatown en Little italy ook leuk maar dat kennen we nu wel, dat is overal wel een beetje hetzelfde.

Een beetje rustiger aan doen want het is toch wel erg warm. De laatste avond met de metro Queens in om naar de Mets te gaan kijken. Het lijkt niet druk te zijn. Kaartjes kopen is geen probleem, we krijgen goede plekken op de 2e ring. Perfect zicht, wat een spektakel en kleuren. Het volkslied, het blijven rare mensen die Amerikanen, met hand op hun hart šŸ˜‰ Het baseball vinden we best saai, maar het sfeertje eromheen is erg leuk. Geen vijandig gedoe met andere supporters (zijn er maar een paar), hekken, honden, helemaal niets. Alleen als je binnenkomt is er vliegveld controle. Uiteindelijk zit het stadion nog behoorlijk vol. De Mets verliezen dik (FC Den Bosch van de ML ;-)). wel vangen we nog een………………t-shirt dat wordt afgeschoten naar het publiek. Jammer genoeg geen bal.

De laatste dag NY rustig aan doen, nog wat boodschappen doen en ‘s-middags naar de film.

Om 21 uur vliegen we naar IJsland. De vlucht is zo’n 5 uur waarvan ik er 4 slaap, Alice iets minder. We komen om 7 uur door de douane waar onze Yaris staat te wachten, dat gaat lekker snel. Op naar het hotel waar we hopelijk snel op de kamer mogen.

Eerste indruk van IJsland, plat, bruin/zwart land en grijze lucht. Het hotel hebben we snel gevonden en we mogen de kamer om 11 uur op. Eerst een dutje doen van een paar uur. Daarna Reykjavik bekijken. Het is niet zo’n grote stad, het ziet er leuk uit, ons hotel zit middenin een winkelstraat. Om 22.30 kunnen we onze ogen niet meer openhouden en slapen we tot 11 uur, zullen we wel nodig hebben gehad šŸ˜‰

Vandaag is het mooi weer, warm zelfs. We gaan naar Geysir, Gulfoss en Pingvellir. Het rijden is hier een eitje, erg rustig en je mag niet hard (max. 90). Het landschap is erg veranderlijk, lava stukken, dan groen met meertjes/riviertjes, ziet er erg mooi uit met een blauwe lucht erboven. Stoppen op mooie plekken, een waterval, een krater en de eerste echte stop Geysir. Geysir zelf ‘doet het niet meer’, z’n broertje nog wel, die spuit maar 20-30m. Het ziet er erg spektakulair uit, mooie fotos kunnen maken. Volgende stop Gulfoss, een waterval, maar wat voor een!! De mooiste die we ooit zagen, mooie regenboog erbij, wel geluk met het weer zeg!! Het lijkt wel een fantasie landschap die waterval. Pingvellir is een vallei waar de breuklijn van Europa en Amerika zit, dit zie je ook aan een kant. Ziet er minder spektakulair uit dan verwacht, maar nog wel mooi.

Op weg terug naar het hotel werden we volgens mij geflitst, wat zou dat gaan kosten!? Het wordt eigenlijk helemaal niet donker hier. Om 23 uur schijnt de zon nog, om 0.00 uur gaat hij onder. Het wordt dan een beetje schemerig en om 3 uur komt de zon alweer op. Gelukkig hebben we verduisterings gordijnen en slapen goed.

De volgende dag zijn we op walvis safari geweest maar helaas geen walvis gezien, we mogen nu gratis nog een keer mee, doen we waarschijnlijk vrijdag. ’s middag zijn we naar de blue lagoon geweest, dit is een natuurlijk verwarmd buitenbad tussen de rotsen. Het water is zout en heel lekker warm, dat was een lekker relaxed middagje. Woensdag. Een dagje Reykjavik. Leuke stad, mooie winkels. Die IJslanders hebben wel smaak!! Alleen de prijzen, poe poe! ‘s-Middags naar een Vulcano Show geweest, iemand die zelf een hoop filmt over uitbarstingen op Ijsland, erg interessant.

Vandaag een dagje met de auto weg, het zuiden. Hoe verder we van Reykjavik komen, hoe slechter het weer. Het landschap veranderd na iedere bocht. We rijden naar Vik, zo’n 180km van Reykjavik Afentoe rijden we een stuk binnendoor, stoppen bij een gletsjer, waterval, etc. Leuk om te doen. Vik is een heel klein plaatsje, niets bijzonders, wel mooie kustjn, met kliffen en een zwart strand van het lavazand. Om een uur of 2 weer terug richting Reykjavik, andere route over gravelwegen enzo šŸ˜‰ onze Yaris houdt het goed. Morgen alweer de laatste dag.

‘s-Ochtends weer op walvis safari, hopelijk zien we ze nu wel. Daarna naar een openluchtmuseum over het oude IJsland en zaterdag weer terug naar NL. We hebben perfect weer gehad op IJsland. Het is een prachtig land, wat we anders zouden doen een volgende keer is rondtrekken, dan zie je zoveel meer. Voor nu was dit lekker relaxed. Eens zien waar we de volgende keer heen gaan šŸ˜‰ PS: We hebben dus nog wel een walvis gezien, heel eventjes en toen dook ie weer onder. De laatste dag was er een feest in het centrum, iets lastiger om met de auto bij het hotel te komen. Toen we ’s ochtends vertrokken naar het vliegveld lagen de zatte lui op straat. Wij moesten om 5 uur op om op tijd op het vliegveld te zijn.

Gave vakantie gehad, IJsland is wel erg prijzig maar wel een ervaring!