Een lang weekendje Rome

Posted by on maart 13, 2013

De vlucht met EasyJet vertrekt precies op tijd en we staan al bij de bagage op de eigenlijke aankomsttijd. Daar begint dus goed. Wel even wachten daar, maar Alice heeft al een lekkere koffie gescoord 🙂 .

In de aankomsthal wacht Davide, onze taxichauffeur, op ons. Al snel zijn we bij onze B&B In Trastevere House in de wijk Trastevere. Daar een kleine hobbel waar moeten we aanbellen? Davids wil helpen door te bellen maar gelukkig gaat de poort open en ik loop naar binnen en daar roept iemand, ‘Marco?’. Ook dat gelukt :-).

Het is een B&B van 4 kamers. Nicky helpt ons enthousiast en geeft ook nog een kaart en wat tips qua vervoer en restaurant. Even de spullen op de kamer leggen en dan op pad. Het is inmiddels 16 uur en onze lunch was om 11.15, eerste stop is dus wat eten.

Een piaderia ziet er goed uit, daar hebben ze vers gemaakte, warme, platte broodjes, iets dikker dan een tortilla, belegt met een rauwe ham, mozzarella en rucola en de andere met worst, rucola en mozzarella. Erg lekker allebei, een goed begin.

We zitten dus in de wijk Trastevere, dat is de uitgaanswijk. Niet dat wij daarvoor komen, maar het is dus een gezellige, knusse wijk die centraal ligt. Wij zitten vlakbij de Tiber, aan de andere kant ligt het oude centrum.

We gaan dus vast op pad maar vergeten het kaartje. We zijn dus geweest bij Isola Tiberina, Forum Romana, Piazza Venezia, Piazza Campo di Fiori, en nog het een en ander.

Rond 18.30 zijn we terug en gaan we even relaxen. Vanavond eten bij Pizzeria ai Marmi, een topper schijnbaar. Het is een pizzeria die nogal wat publiek trekt. Bekend zijn de risotto balletjes gevuld met kaas (Suppli Telefoni), Filetto di Bacalo en de andere Fritti (gefrituurde groenten).

Wij komen om 19.30 binnen en over de ambiance is niets gelogen, het is er luidruchtig, licht en druk. Wij gaan dus voor de risottoballetjes, bacalao en voor mij een pizza met mozzarella, bloemen van courgette en worst (yep, geen tomatensaus), Alice een pizza marinara, alleen tomatensaus, knoflook en oregano. Hoe was het eten……? Top! De risottoballetjes lekker met die warme kaas, de bacaloa is een soort lekkerbek. En de pizzas… Geweldig, wel snel eten want omdat de bodem zo flinterdun is, koelt ie snel af. Zo horen pizza te zijn. En de prijs, wij waren 30 euro kwijt en dat was inclusief wijn. Ook de ambiance, het was Italiaans druk, niet voor een romantisch diner, wel voor goedkoop, lekker eten. Probeer er voor 19.30 te zijn, daarna wordt het aansluiten.

De volgende dag beginnen we relaxt, wat een rust zonder de kinds 🙂 . Natuurlijk wil Alice eerst koffie, we kunnen ontbijten bij onze B&B, maar daar geen lekkere koffie ;-). Gelukkig wel naast ons, lekkere Latte en Capucinno. Zo das een goed begin. Daarna wandelen we naar het Colloseum langs de Tiber. Helaas miezert het aardig, niet zo leuk voor de foto’s. Echt heel erg mooi allemaal, het is hier één grote opgraving.

Bij het Colloseum nemen we de metro naar de Spaanse Trappen. Daar heb je een mooi uitzicht, na de beklimming. Een soort PC Hoofdstraat in Rome. Alle dure merken zijn aanwezig met een winkel. Alice heeft lekke laarzen, die moet andere schoenen, helaas lukt dat daar niet ;-). Een eindje verder wel, waar de ‘normale’, winkels weer zijn.

We komen uit bij Piazza del Popolo….. Het regent niet minder zacht helaas. Ik zie in een appje dat er dichtbij een Japanner zit, daar gaan we lunchen. Lekker sushi van zo’n lopende band.

Na de lunch lopen we naar het St. Pieterplein. Wat een gigantische kerk, koepel. Ik weet niet of het hier altijd zo’n media circus is maar nu dus wel. Ik zoek nog de punten uit Bernini Mysterie, maar herken niets. Mijn verwachting was dat het een groot open plein was, maar daar is niet zo, er staat van alles omheen. Ik vind het wel indrukwekkend.

Daarna nemen we een taxi naar het hotel, even uitrusten, het is inmiddels 15.30.

’s Avonds lopen we naar het Piazza Santa Maria, das een stuk dichterbij dan gedacht. De wijk Trastevere is erg gezellig, leuke straatjes en pleintjes met leuke cafeetjes, restaurants, winkeltjes. Erg leuk wandelen daar, denk zelfs leuker dan het oude centrum maar dat gaan we morgen uitgebreid doen.

We eten helaas niet zo lekker, het is wel OK, maar we krijgen veel te veel, eerst de pasta, dat was eigenlijk al genoeg en dan nog het hoofdgerecht. Alleen de bijgerechten zijn al teveel. De helft van alles was precies goed geweest. Een erg onitaliaanse maaltijd. Jammer!

De volgende ochtend gaan we eerst ontbijten vlakbij onze B&B. Lattes of Cappuccinos hoeven hier echt niet duur te zijn. Lekker wel, top bakkies! Daarna nemen we de tram richting oude centrum. Eerst naar het Pantheon, onderwerg neem ik nog een porchetta sandwich, dat is gekruid varkensvlees op lekker brood! Da’s mijn ontbijt ;-).

Het Pantheon is prachtig, jammer dat ie net ‘dicht’ gaat pas een uur later mag je er weer in. Wij lopen door naar de Trevi fontijn. Wat een gigantisch ding en wat een mensen er omheen! Wel erg krap zo tussen de gebouwen, was dat altijd al zo?

Daarna via een andere route naar Piazza Navona. Eerst lunchen we ergens. Top pasta, één met vongole en de andere met truffel. Lekker, wel wat duur.

Piazza Navona is een groot plein mutjevol met tekenaars en as andere gasten die je wat aan willen smeren.

We lopen terug via Piazza Santa Maria in Trastevere, da’s ook overdag een top wijk. We drinken nog ergens wat en nemen nog piadine om geen honger te krijgen tot het avondeten. In Trastevere is het ergens zitten en wat drinken heel betaalbaar, zeg gerust goedkoop als je een beetje oplet. In het oude centrum moet je vaak eten om te kunnen blijven zitten en dan nog is het aardig aan de prijs.

Het weer was vandaag top, zonnig maar niet te warm. Blauwe luchten met wolken, top combi voor foto’s.

Na wat rust gaan we eten ergens in Trastevere, een stuk beter dan gisteren. Alleen veel te snel! We hadden onze bruschettas nog niet of ons hoofdgerecht kwam al. Het was wel lekker, ik had de Saltimbocca en Alice de Escalope al limone, erbij frites en een groene salade. Als toetje voor Alice een Tiramisu, erg goed en ik een café latte. Koffiezetten kunnen ze hier wel.

Met statief op zak nog even foto’s maken op Piazza Santa Maria, ik hoop dat ze gelukt zijn.

Het was een leuk weekend.