Eerste deel van de 2012 vakantie in Noja, Cantabrie in Spanje

Posted by on juli 23, 2012

Voor de vakantie deze zomer wilden we een plek waar het wat minder toeristisch was en zeker minder Nederlanders. Een college kwam met de tip van Noord Spanje. Na even zoeken kwam ik terecht op een camping in Noja die mooie stacaravans hadden. De booking was al gedaan in februari voor juli dus, 10 dagen van 1 juli tot 11 juli, daarna vertrekken we richting Frankrijk voor de 2e helft van de vakantie.

We vertrekken op zaterdag 30 juni, de bedoeling is 6 uur en het is uiteindelijk 6.25 voor we gaan. Best goed voor ons ;-). Deze dag moeten we zo’n 800km rijden, ik heb een hotel geboekt vlakbij Poitiers, Campanile. We komen daar redelijk op tijd aan. De rit is goed gegaan en de kids hebben goed meegewerkt onderweg.

We eten wat sushi in een winkelcentrum vlakbij en Florian en Rosalie vermaken zich nog ff in de huisjes bij een speelgoedwinkel. Daarna lopen we terug naar het hotel voor welverdiende rust. De beloofde familiekamer is wel wat krap maar het babybedje staat er en Rosalie heeft heel veel zin in het stapelbed, bovenin natuurlijk! Na het douchen staart Florian me nog een tijdje aan vanuit zijn bedje maar hij bijft braaf liggen.

Gelukkig hebben we gratis internet en iPads en kan het licht snel uit ;-), de kids kunnen zo makkelijker in slaap vallen en wij hebben ook wat te doen.

We slapen goed en na het inpakken gaan we ontbijten. Bedoeling is Mc Donalds maar die is dicht! We komen bij een Frans tentje uit, nog leuker en lekkerder ook.

‘s Middags om ca. 16 uur komen we in Noja aan. Het inchecken gaat vlot en al snel zitten we in onze stacaravan. Die is erg nieuw, super plek vlakbij het strand en erg ruim. Rosalie wil meteen naar het zwembad en Florian ff een dutje.

De volgende dag is een stranddag, eerst met Rosalie en later ook met Florian. Beide vinden het strand super, wij wat minder, vooral al dat zand ;-). Maar het strand bij de camping is ook echt mooi. Er is een erg groot verschil tussen eb en vloed hier en dat is vooral leuk voor de kids. Bij eb is het strand echt gigantisch met grote rots eilanden waar je dan opeens bij kan.l Daardoor onstaan dan ook opeens kleine strandjes met ‘meertjes’ die weer heel leuk zijn voor kids. Echt heel leuk zo. Rosalie en ik gaan de volgende dag dus ook al weer heel vroeg (8 uur) krabben vangen.

We lunchen een Pollo Asado van de camping, een heerlijk kippetje met een heerlijke jus erbij. Top met brood!

De dag daarnal is het weer wat minder en gaan we naar Santander. Daar wandelen we wat rond, pakken een terrasje en lunchen bij een modern tentje Vuelta Vuelta. We snappen er niet zoveel van maar we kiezen maar wat uit. Op de kaart staan pinchos, gourmet pinchos, raciones en nog wat dingen. Wij denken dus steeds spiesjes of porties te krijgen ;-). De dame vroeg nog of ik er echt wel 4 wilde hebben van 1 keuze ;-).

We bestellen dus veel te veel en ook dingen waarvan we geen idee hebben wat het is. Vooral dus dat ding van 4 ;-). Het zijn dus ook geen spiesjes maar gewoon mini gerechtjes/broodjes (de pinchos) en gewone porties (raciones). Dat van die 4 is een best groot broodje met ‘visjes’ , ei, aioli en aardappel. Het smaakt best hoor, maar 1 was voldoende geweest ;-). Verder nog wat patatas bravas, gefrituurd varkensvlees, 2 soorten mini hamburger, gekruide ribbetjes, veel te veel voor ons ;-). En we laten een chaos achter, Florian laat eerst dat varkensvlees vallen en later nog wat frietjes……

We stoppen later nog bij een grote supermarkt voor boodschappen, heerlijke supermarkt! Flink wat spiesjes en worstjes voor de bbq, hopelijk zit het weer mee.

De dag daarna is het weer minder, bewolkt met af en toe wat zon. We gaan nog wel naar het strand en de kids lijken er geen probleem mee te hebben. Ach die spelen wel.

De dag daarna is het ‘s ochtends echt slecht, het regent flink. We gaan op pad naar Picos de Europa, een nationaal park met een mooie route er naar toe. Hoe verder we rijden hoe beter het weer en eenmaal aangekomen in Potes is het prachtig weer. We wandelen wat rond, pikken een terrasje. Bezoeken een expositie en uitkijktoren en lunchen daarna lekker op een ander terrasje. Een lekkere lunch met calamers (zo horen ze!), gehaktballetjes, brood, patatas met aioli en nog wat mosselen. Daarna rijden we weer terug naar de camping.

De volgende dag is het stralend als we wakker worden, strand dus. Het is eb die ochtend en we gaan naar zo’n leuk klein strandje tussen de rotsen. Super om krabben te vangen en Rosalie heeft een emmer vol. Florian vindt het prachtig op het strand met het water en het zand. Helaas waait het ‘s middags hard en tegen de tijd dat Florian en Alice komen is het ook aan het afkoelen en gaan we snel terug naar de caravan.

De dagen erna is het vaak bewolkt met zon tussendoor, gelukkig niet koud. We gaan dus wel regelmatig richting strand maar zwemmen doen we niet echt. We beklimmen een rotspartij op het strand met mooi uitzicht over het strand en de kust. Rosalie vindt het prachtig en ik kan leuk fotos maken.

We spreken ook nog een dag af met een collega en zijn gezin en dat blijkt een erg leuke dag te zijn. We gaan eerst naar hun toe en zitten ‘s ochtends bij een speeltuin van een hotel. Daar kunnen de ouders lekker buiten zitten en de kids vermaken zich in de speeltuin. ‘s Middags gaat Florian slapen in hun appartement en ik ga met Mark, Irenea en de kids naar een strand. Echt heel erg mooi weer. Rosalie en Iruña vermaken zich best met krabben zoeken enzo en ik ga wat fotos maken. Top!

We sluiten af met een bbq bij ons op de camping. Een top dag!

De laatste dag in Spanje is het heel slecht weer. We gaan naar een winkelcentrum waar we eerst lekker lunchen. Een feestje met Florian die al een binnenspeeltuin heeft gezien! Poeh wat gaat ie tekeer, nadat ie z’n broodje krijgt wordt ie wat rustiger. Daarna vermaken de kids zich in de binnenspeeltuin en mama winkelt wat. Toch nog een leuke dag.