Oost Bali, een paar dagen Amed

Posted by on augustus 8, 2015

Op naar Amed. Ons volgende verblijf is Arya Amed Beach Resort zo’n 80 km van Ubud aan de Noordoost kust van Bali. Om 10 uur zijn we klaar voor vertrek, koffers in auto en gaan. Onze chauffeur rijdt deze keer vrij pittig, dat zijn we niet echt gewend. We rijden zelfs over een stuk snelweg! De route is weer erg mooi en wat vooral opvalt aan de oostkant is dat de begroeiing hoger is. Na zo’n 2 1/2 uur zijn we er, mooi op tijd voor de lunch. Lekkere nasi goreng, we regelen meteen een Balinese maaltijd voor morgen, ik ben benieuwd. Onze kamer ligt zowat aan het zwembad en restaurant, lekker dus. Deze keer een familiekamer, dat zijn eigenlijk 2 kamers naast elkaar, beide met badkamer en hier is de grote badkamer een buiten variant, ziet er leuk uit dat je naar buiten kijkt tijdens het douchen of bad. Weer een mooi verblijf maar wel minder dan de villa’s die we hebben gehad ;-).

Amed is een verzameling van dorpjes aan de oostkust van Bali. Hier kun je er mooi snorkelen en duiken. Het is hier een stuk rustiger dan in het zuiden of in Ubud. Wel toeristisch maar relaxter.

Daarna zwemmen en Rosalie heeft haar eerste duikervaring in het zwembad, samen met een instructeur door het zwembad heen. Ze vindt het heel leuk, eens kijken of ik er een buddy bij krijg over een paar jaar ;-). Hier wil ik zelf ook nog gaan duiken en de instructeur is een vriendelijke Belg. Er ligt hier vlakbij een wrak, USS Liberty, wat me wel leuk lijkt. Morgenvroeg om 8 uur bij de duikschool en rond de middag weer terug. Ik ben benieuwd.

We krijgen ook nog wat tips voor het eten en vanavond bij een grill restaurant. Verse tonijn van de grill met sambal matah voor mij, erg lekker. Alice hetzelfde maar dan met limoen-gember aioli. Lekker gegeten.

Op tijd op om te gaan duiken, om 8 uur ben ik bij de duikschool. Ik ga duiken met Stephany en Alexis. Na een kort ritje zijn we in Tulamben en na het optuigen van de duikspullen lopen we naar het water. Het wrak ligt vlakbij de kant. De eerste duik is geweldig, wat een mooie duik zeg. Het wrak ziet er prachtig uit, jammer dat je geen ‘landschapfotos’ onder water kunt maken want het was echt mooi om dat onderwater te zien. Heel veel gezien en door gaten in het wrak gezwommen, onder dingen door, enz. Echt een top duik en lekker lang ook, bijna een uur, dat ademen onderwater heb ik voortaan goed onder controle. Het had iets makkelijker geweest met 1 kg extra lood, nu moest ik soms teveel moeite doen om beneden te blijven (volledig uitademen).

De tweede duik is een stukje verderop, de Dropoff, een muur van koraal. Stukje zwemmen ernaar toe is al leuk, het is zo’n helder water hier. Deze duik is minder spectaculair maar nog steeds erg leuk. Weer Leeuwvissen gezien en bij eentje ook een Steenvis, ik zag hem niet eens pas toen ik dichtbij kwam en hij wat wegzwom. Het mooiste hier was op het einde van de duik een familie Parrotvissen, vrij grote en ze bleven mooi bij elkaar, helaas was toen de batterij van m’n camera leeg.

Het waren 2 erg leuke duiken, mooie plekken en erg goed zicht.

De rest van de middag met de kids in het zwembad. We eten lekker bij het hotel. We hadden een balinese maaltijd, megibun, besteld. We kregen rijst met mais en verschillende gerechten erbij en een glas sap van een jonge kokosnoot met vruchtvlees, erg lekker en vers bereidt dat proefde je wel.

De volgende dag gaan we naar Tirta Gangga, het waterpaleis. Eerst ontbijt, dat doen we buiten het resort. Een halfuurtje rijden door mooi landschap. Het paleis zelf ziet er mooi uit, de tuin, want daar gaat het hier eigenlijk om. Je kunt er ook zwemmen en dag vind vooral Rosalie erg spannend, er zitten visjes in en zo ;-). Uiteindelijk liggen we er wel in, glashelder wat frisser water wat dus heilig is. Het begint ook nog ff te regenen maar dat duurt maar eventjes. We eten tegenover de ingang bij een lokale warung. Dus allemaal aan de indo en de nasi campur is weer lekker, het enige wat minder is is de bouillon van Rosalies boedelsoep. Het is inmiddels alweer 14.30 dus we gaan weer terug, de tijd vliegt hier. Onderweg stoppen we nog om wat foto’s te maken van het landschap, erg mooi.

Terug gaan we nog ff bij het zwembad liggen en wat zwemmen. ’s Avonds eten we weer bij the Grill. Lekker maar westers ;-), vooral dus ruimere porties.

De laatste dag in Arya, we doen lekker niets. Het heeft ’s nachts geregend en de zee is best wild. Ondanks dat is het nog steeds lekker weer. We ontbijten bij de buren en daarna zwemmen, lezen, etc. bij het zwembad. Voor de lunch gaan we naar Harmony, ietsje verderop. Verse vis met 4 soorten sambal, vooral de knoflook-kunyit is lekker, papayasalade en nog een groente. Lekker! Apart erbij nog wat kankung (waterspinazie). Daarna weer verder relaxen, ik heb deze vakantie al 2 boeken uit, dat is best lang geleden! ’s Avonds eten we bij een warung vlakbij die bekend staat om zijn eend. De kids nemen nasi met sateh en sateh met rijst en eten beide goed. Ik ga dus voor de crispy eend en het grappigste gebeurd als Florian hoort dat het eend is, hij vindt het heel erg zielig voor de eend want die zijn zo lief enzo ;-). Het gerecht is okay, het is nogal magere eend ;-). Alice heeft het toppertje de Seafood Sateh, erg lekker. De kids scoren nog een ijsje en we poolen nog eventjes. Ik probeer een foto te maken van de nachthemel op het strand. Morgen op pad naar Sanur.