Naar Koh Toa

Posted by on november 26, 2004

Hier is al weer het 4e deel van ons avontuur in Thailand. We zitten op dit moment op Koh Toa en hopelijk kunnen we vandaag weg, daar meer over straks ๐Ÿ˜‰

Toen we vanuit Chiang Mai vertrokken naar Koh Toa ging dat dus via een vlucht naar Bangkok en daar met de trein naar Chumpon. Toen we op het station aankwamen schrokken we even van de trein die op ons stond te wachten. We haddenย  het meest luxe geboekt, 2e klasse met airco. We wisten welk treintoestel en welke stoel enzo. Nou die trein ‘van ons’ leek wel zo’n vluchtelingen trein. De ramen wijd open (was dat de airco!!!!!). Was ff slikken en ik stond al op het punt Greenwood (reisburo) te bellen! Tuurlijk hadden we nog wel de hoop dat dat niet onze trein was. En ja hoor even later ging die trein weg, pffff gelukkig! Eerst nog ff wat gegeten in zo’n geweldige foodcourt op het station en toen weer naar het perron en toen kwam onze trein er aan. Ons treintoestel was helemaal dicht met verdonkerde ramen dus wij naar binnen met onze Samsonite koffers ๐Ÿ˜‰ Veel te veel zooi hebben we bij ons ๐Ÿ˜‰ Gelukkig konden we die boven onze stoelen kwijt (wij namen bijna een kwart van de ruimte in ;-)). De stoelen zagen er redelijk uit en je had genoeg beenruimte. Kwam de ‘beheerder’ o.i.d. nog ff de stoelen omdraaien zodat je zag waar je naar toe reed en pas toen we vertokken ging de airco aan. Eindelijk, het was al zo’n 45 C
in die trein!

Nou de treinrit was van ca. 13 uur tot 21 uur, dus vrij lang maar we hebben ons niet verveeld. Om de haverklap komen er mensen langs met eten, snoep, drinken, tasjes, etc. Ook nog iemand van de restauratie wagen met een menukaart waar we wat uit konden kiezen en dat kwamen ze dan om 18 uur brengen. Al met al een erg leuke ervaring en de beheerder hielp ons met het station want dat was wel lastig, je hebt geen idee waar jeย  bent enzo. Gelukkig kwam hij toen we er bijna waren ff helpen met de koffers (niet echt geschikt voor de treinreis/bootreis).

De overnachting in een hotel aan zee, niets bijzonders wel aan zee. De dag erna met de boot naar Koh Toa. Weer met die klote koffers sjouwen. De zee was vrij ruw dus Alice en ik allebei een zeeziek pilletje en we hebben nergens last van gehad, zelfs de helft van de tijd geslapen. Op Koh Toa aangekomen de eerste keer dat iets mis ging, het hotel had onze reservering niet. Gelukkig geen probleem, het inchecken duurde alleen iets langer. Een leuk huisje aan het strand, erg mooie lokatie. Toen meteen het duiken geregeld, 6 duiken. Je kon ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. Uiteindelijk werden het er 5. Het duiken viel wel wat tegen, het zicht was niet super en de eerste duik hebben we zelfs niets gezien! De duiken daarna gelukkig wel en weer wat mooie fotos gemaakt. De nachtduik was het leukst, is toch wel spannend zo in het pikkedonker met alleen een schijnwerper.ย  Dit zijn wel de meeste primitieve duikomstandigheden tot nu toe.ย  Oude boot (wel goede spullen), slechte info over duikplek, weinig hulp aan boord, geen zitplekken aan boord. Wel leuk, maar ik ga dan toch liever in Egypte duiken. Wel fijn was dat het zo kort varen was, als ik s ochtends wegging om 7.30 was ik voor 12 uur weer terug en 2 duiken gedaan.

Op de boot hoorde ik al een keer iets over een tyfoon de er aankwam en die kwam dus gisterenavond aan op het eiland. ’s Avonds ging het al wat waaien en regenen en die nacht zou ie toeslaan. Alice en ik hebben er dwarsdoorheen geslapen en ‘s-ochtends ging ik kijken of de boot wel zou gaan vandaag (hopelijk wel, nog niet zeker op dit moment 10.30). Op weg naar het dorpje was er een boom omgewaaid en dat was eigenlijk het enige op een hoop dode takken en kokosnoten na dan ๐Ÿ˜‰

Als het goed is vandaag dus naar Koh Samui en daar gaan we lekker relaxen. We staan op de lijst en het ziet er vrij kalm uit als je naar het water kijkt, maar dat kan op open zee dus anders zijn. Ach we zullen zien, anders gaan we morgen/over……… ๐Ÿ˜‰

Waarschijnlijk nog 1 laatste mailtje vanaf Koh Samui, of als het tegenzit nog heel veel als we hier op het eiland vast zitten en ons te pletter vervelen ๐Ÿ˜‰ (maar niet heus!)